joi, 2 octombrie 2008

cat de greu sa fie?

Majoritatea revistelor de la noi (si de aiurea) au in spate o licenta straina. Asta ar trebui, printre altele, sa le dea o mana de ajutor celor care le fac, atunci cand acestia sunt in pana de idei. Teoria ca teoria, dar din cauza practicii de data asta o sa murim! De ras, evident!

Nu am hartiile in fata, le-am uitat la birou la panoul rusinii, dar promit ca revin cu detalii (nume autor/traducator, nume articol, pagina, nr revistei). Pana atunci va voi spune doar ca in articol sunt sugerate cateva slujbe pe care ar trebui sa ti le iei daca vrei sa iesi din rutina. Sa le trecem in revista pe cele mai "tari": decorator de torturi (n-as zice nu, dar cine-mi da viza de America?!), pompier (la noi nu-i pe baza de voluntariat, dai un test si faci niste cursuri...), inventator (vreau si eu la scoala de inventatori*) si... atentiune! atentiune! trrrrm (bat tobele) ...PLIMBATOARE DE CAINI!

huh?! duh?! au?! bau?!

Daca traiti cumva cu impresia ca plimbatoare nu este un cuvant din limba romana, si ca asta ma supara atat de tare, dati-mi voie sa va contrazic. Exista! Este un regionalism din Ardeal folosit pentru a desemna ceea ce prin alte parti se numeste privata, buda, toaleta, WC etc.

Deci, dragi domnisoare (pana in 30 de ani, cu studii superioare si venituri peste medie - grupul tinta al sus-numitei publicatii) daca v-ati plictisit de slujba dvs. nimic nu va va scoate mai repede din rutina decat un caine care face pipi pe pantofii dvs. din piele de piton.

Cat de greu sa fie sa iei un dictionar atunci cand faci o traducere? Cat de greu sa fie sa te uiti pe geam si sa vezi ca afara-i Bucurestiul si nu New York-ul? Cat de greu e sa citesti ce au scris subalternii tai in revista in care, cu onor, iti apare poza langa editorial?


* N-am nevoie de scoala, eu o sa ascult sfatul lui Saroyan:
" - Inventeaza un zbirnau.
- Ce-i aceea zbirnau?
- Nu stiu, dar inventeaza-l tu si sint sigur ca ai sa cistigi un milion de dolari."
(William Saroyan, O zi din dupa-amiaza lumii, Traducere: Teodora Sadoveanu, Colectia globus, Editura univers, 1978, p. 232)


Later edit: Cosmopolitan, octombrie, pag 144, autor (nu traducator!) Ina Ghita

Niciun comentariu: